tisdag 11 november 2008

En klick ångest och en nypa dåligt samvete...

Under hela dagen har Kelly endast fått två portioner gröt, en och en halv macka, två flaskor välling och några pepparkakor. Ingen direkt mat överhuvudtaget. Visst känner man sig kass när man inte har ordnat det bättre under dagen?!
Jag stekte potatis och fiskpinnar (fiskpinnar brukar ju gå hem hos barn...) men efter att ha smakat på två små potatisbitar, slängde hon resten på golvet.

Jag känner lite akut stress över att få lilltjejen att börja äta vanlig mat tills hon börjar på dagis. Det betyder att jag bara har två månader på mig att lyckas. *gah*


Någon som har några bra tips på att få sitt barn att börja vänja sig vid vanlig husmanskost?

För övrigt är hon en underbar liten tjej för det mesta. Hon pinnar på och försöker verkligen gå så mycket hon orkar, och jag har märkt en tidig städmani hos henne. Hon lär bli prydlig av sig, om det inte växer bort dvs. :P
Igår på församlingshemmet satt hon bland allt småplock, och la i en hel del leksaker i en hink. Idag vid middagsbordet, efter att hon slängt en hel del på golvet, plockade hon med all mat som låg på brickan till matstolen, och la tillbaka den i tallriken. Duktig tjej! :)

I morgon skippar jag nog f-hemmet. Jag känner att jag hellre laddar upp inför en runda på köpingen med mamma.
Vi hörs i morgon!
Godnatt!

1 kommentar:

Tiagirl sa...

Stekt potatis är nog ingen höjdare... Men äter hon MAT överhuvudtaget?? Burkmat?
Låt henne sitta med en sked i ena handen och du har en egen, så kommer hon leka med sked och handen. Så får man ju visa lite hur man får upp det på skeden och inte bryta ihop när dom slänger det över axeln för dom inte minns att det är mat på skeden! *s*

Eller ger du henne "vuxenmat" som hon får leka sig in i munnen med medans du har någon form av barnmat och sked och stoppa i mellan varven.

Och du, det är INTE många ettåringar som kan äta själva eller äter det man serverar...
På Novas dagis sitter en fröken med typ tre småttingar och matar och hjälper till så dom svälter ju inte ihjäl... :)

Sen så blir faktiskt vissa dagar bara "vällingdagar" om man ska va krass. Släpp pressen att försöka vara "duktig och som man tror man måste vara"...
Kan ju ärligt säga att jag var betydligt coolare med Nova än med Sofia när jag var bara 18-19...