tisdag 28 juli 2009

Nynnar en godnattvisa.

Godkväll!
Kollar klockan och inser att jag gjort det igen... Lär mig aldrig...
Tänkte bara börja förklara mig lite här angående mitt förra inlägg. Visst, not so smart av mig att gå till jobbet kanske, men hellre det än att bli totalt utskälld för att man är sjuk ärligt talat. Var en tjej på jobbet som blev sjuk idag och stannade hemma. Gissa vilken avhyvling hon fick av chefen! Btw så bryr jag mig faktiskt inte om du "anonym" väljer algots istället för Konsum. Jag får ändå min lön. *s* Dessutom kan man smitta kunder med så mycket. Som Galem nämnde, det räcker med att man är förkyld så kan man fördärva mat och smitta ner alla i sin omgivning. Och det är ju liksom inte så att jag hostar eller dreglar över maten jag fixar åt kunderna. Nej, här håller vi andan och byter plasthandskar var 5:e minut för att vara hygieniska och undvika hemskheter.

Det var riktigt tufft idag måste jag erkänna. Kände mig superhängig- trött och däven, men tog mig igenom dagen som alltid. Slängde mig på soffan med detsamma när jag kom hem och höll på att däcka, och det medan Kelly tjoade och stimmade runt i samma rum. Kanske kan gissa hur trött jag var där... *s* Ska bli underbart med två lediga dagar nu, även om dessa inte blir så lugna och avslappnande som kanske skulle behövas...
I morgon har jag bestämt mig för att besöka frisören. Är mycket välbehövligt, då jag inte klippt mig på många, många månader. Städa hos Doc så jag tjänar in pengarna, och sen ut till stranden med Kelly och Martina om vädret håller sig vackert. :)
På torsdag drar jag, Martin och Kelly till Ölands djurpark. Ska bli så himla kul att se hennes reaktioner när hon ser alla djur! :)

Skickade iväg en inbjudan till Martina ikväll, och hon dök upp inte många timmar senare. Vi satt ute på balkongen, drack te, åt thekakor och bara pratade massa strunt. Mycket trevligt. :) Har sagt det förr, och säger det igen - Martina, om du var man skulle jag vara kär i dig! *asg*
Okej, jag är verkligen inte sån. Träffar jag en tjej som det klickar med är jag inte alls svår med att bryta mina gamla vanor. Anser att alla är bisexuella från början, man väljer eller kommer på hur man vill ha det med tiden. Klokt va! ;) Fast jag tror inte jag hade stått ut med att leva tillsammans med en tjej, det räcker med att jag är så komplicerad som jag är. Haha!

Kom på att jag inte ringt om räkningarna än, och många av dom hade senast betalning igår... Skit! Får ta itu med det i morgon när jag kommer hem. Man hamnar efter med allt när man jobbar hela dagarna! Fick min mamma till att ringa om tid för nytt recept på p-piller också, för det har jag förstås aldrig tid med... Nästa torsdag it is! Tycker verkligen att ungdomsmottagningen här i Mönsterås är skit! De borde tänka på att utöka telefontiderna, med mer personal så man kan få akuttider och annat om man nu skulle behöva det. Som det är nu är det ju nästintill omöjligt att få tag på dom!

Kelly har varit mycket piggare idag, som tur är! Fått i henne lite välling och Martin lyckades tydligen få i henne en hel fralla också. :) Försöker inte tvinga i henne mat när hon är såhär, bara hon äter så spelar det ingen roll vad. Är hon frisk och med bra aptit, försöker jag såklart få i henne så mycket nyttigheter som möjligt, men man vet ju själv hur man är. Jag kan inte med lagad mat alls just nu. Äter mackor och fil, typ det enda jag kan äta utan att må illa...
Nåja. Ska väl tvätta bort sminket och bädda ner mig i sängen nu. Upp tidigt i morgon om jag ska hinna med allt jag planerat in... *suckar*
Och mycket att läsa blev det också. Som vanligt... *s*
Puss på er!

5 kommentarer:

DeadUntilDark sa...

Jag måste lägga mig i det där med att gå till jobbet med influensa. Personligen tycker jag att det är skitdumt!
Jag som jobbar inom vården vet hur viktigt det är med att man försöker hindra att sprida smittan vidare. Tänk på alla stackars gamlingar och spädbarn med nedsatt immunförsvar.. Det är en väldig skillnad på förkylning och influensa.
Det är inte konstigt att så många blir sjuka i influensatider. Det är så många som inte håller 48h-regeln. Tyvärr! Själv tycker jag att alla måste ta sitt ansvar, oavsett ekonomisk sits.

galem sa...

fick syn på svaret där. Och håller med att det är skillnad på förkylning och influensa, självklart.
Var inte med på att det rörde sig om en influensa, utan bara en "vanlig" förkylning som många människor man möter har!

Linda sa...

Jag tycker att din chef är en mycket märklig person som ens tillåter dig att vara på jobbet när du varit kräksjuk!!!
En sådan person som driver en butik borde anmälas! Har han otur och smittan finns där så får de stänga och sanera hela charken...för JA, så illa är det när det gäller kräksjukor!

Jag håller med Linda...man håller sig hemma i 48 h, det ÄR oansvarigt att ge sig iväg till jobbet, lämna sina barn på dagis etc. Och det gäller inte bara dig, utan ALLA som gör så. Vilket är jävligt många, inte undra på att t ex vinterkräksjukan sprider sig som löpeld. Folk bryr sig om sig själva och inte andra!!!

Vab:a nästa gång ni är sjuka...eller informera din chef om vad kräksjuka i en chark kan ställa till med (suck vilken inkompetent människa han måste vara).

Anonym sa...

"Btw så bryr jag mig faktiskt inte om du "anonym" väljer algots istället för Konsum. Jag får ändå min lön."

Jag hoppas att det där är menat som ett skämt!!! För inte kan du väl mena allvar att du är så nonchalant, omogen och oansvarsfull????

Anonym sa...

Jag håller också med om att man ska stanna hemma när man är sjuk och framför allt då magsjuk...men jag vet också att man ibland tvingas att gå tillbaka till jobbet för tidigt, eller att man faktiskt inte får vara hemma alls. Jag var själv magsjuk för en tid sedan...och gissa hur svårt det är att vara hemma och sjuk när man är semestervikarie...För är du semestervikarie FÅR du inte vara hemma, för vem ska jobba då?
Kan du inte komma och jobba i dag, för Vi har verkligen inte någon som kan jobba i ditt ställe?...Är det något problem på jobbet eftersom du är hemma nu igen? Ja, för jag har varit magsjuk två gånger under en månads tid. Hur stor är chansen att man ska behöva vara hemma två gånger under en månads tid? Att jag svarade att jag inte var helt bra, utan fortfarande kände mig lite orolig i magen spelade tydligen ingen roll. Det fanns verkligen ingen att sätta in, mycket underligt måste man väl säga, eller hur? Nå jag var allt tvungen att också pallra mig iväg till jobbet...med en klump i magen (förutom min oroliga sjuka mage) av rädsla för att bli inkallad till chefen, vilket jag faktiskt varit med om en gång förut för flera år sedan på ett annat ställe...Detta problem ligger till mycket liten del, anser jag hos arbetstagaren. Jag vet man att man kan få en rejäl utskällning av chefen när man kommer tillbaka, och man vet att chansen att få jobba framöver minskar om man varit hemma och sjuk några gånger så...ja kan det nog vara så att många, helt felaktigt, går till jobbet och sprider otäcka baciller...Man får en utskällning från chefen om man är hemma och är sjuk och man får en utskällning om man går till jobbet och inte är frisk...Arbetsgivare måste informera sin personal om smittspridning och framför allt acceptera att vi är människor och faktiskt kan bli sjuka. Det är klimatet på våra arbetsplatser som styr hur vi förhåller oss...Det måste väl för fan också finnas folk att sätta in om man blir sjuk. Jag vet att det finns folk som vill jobba, men inte får på grund av besparingar. Så lägg inte skulden på arbetstagare som gör allt för att vara till lags och, ja naturligtvis också för att klara livhanken. Det är inte heller arbetstagarens problem. Det finns något som heter karensdagar...och vi vanliga fattiga låginkomsttagare har inte råd att förlora 1000 spänn. Det innebär att vi kanske inte har mat så det räcker till våra barn månaden ut, eller kan betala hela hyra. Ta bort karensdagen så ska ni se att människor har råd att ta sitt ansvar gentemot sina medmänniskor. Det är vår folkvalda regerings beslut att vi ska ha en karensdag och då blir effekten denna, och de stora förlorarna är som tidigare sagts de sjuka och svaga som inte klarar en magsjuka och en influensa lika bra som vi.