onsdag 16 september 2009

En och annan fundering...

Godkväll gott folk!
Dåligt med uppdateringar de senaste två dagarna, jag vet. Men igår var jag så hemskt trött på kvällen att jag inte ens orkade tänka på att blogga... Hade en lång men härlig dag i Kalmar, där jag spenderade en tredjedel av min lön. Underbart! Nu har jag därmed utökat min garderob med två par jeans, två par skor, åtta nya tröjor/linnen/tunikor, en jätesöt axelremsväska i minimodell och en tuff mössa. Jag var med andra ord väldigt nöjd och glad när jag kom hem. :)
Men shopping tar på krafterna, och efter att ha anlänt till mina föräldrar för att hämta prinsessan, tog vi oss en ansträngande tur till Konsum där vi shoppade lite mat till veckoförrådet. Kelly ville givetvis ha en egen liten kundvagn, så hon fick uppdraget att köra runt med den i affären. Jag tog en rullkorg, och då ändrade hon sig snabbt. Det hela slutade med att hon drog den överfulla korgen, medan jag fick springa omkring, böjd som en gammal tant, och dra den väldigt lilla kundvagnen. Måste sett hemskt roligt ut... *s*
Vi kom nätt och jämnt levande ut ur affären, några matvaror rikare, och åkte hem för att laga mat. Hej och hå!
När hon väl somnat för kvällen, satte jag mig framför teven med mina nyinköpta kycklingklubbor (dumt sagt iofs, för inte var de då gamla...), potatissallad och massa grönt, framför Idol och njöt av lugnet. Därefter blev jag så illa tvungen att skriva av ett arbete jag skrivit på datorn (ja, för jag har ju ingen skrivare!) och när det var klart, var jag helt slut. Somnade vid halv elva för en gångs skull och vaknade upp idag, något piggare än vanligt. Tänk vad lite sömn kan göra! :)

Idag har jag varit i skolan, haft en snurrig lektion i skriva där vi mest diskuterade den ömöjliga skrivuppgiften vi har fått, som dessutom ska vara klar och inlämnad innan klockan 12.00 på söndag. Usch!
Avslutade dagen med en lektion i Tala, där vi höll varsitt anförande i argumentation. Jag pratade om barnvacciner, eftersom jag känner att jag är ganska insatt i det ämnet. Det gick faktiskt fint!
Jag kom tillbaka till Mönsterås med bussen vid halv sex, direkt med cykeln till Konsum för att faxa en blankett till Polisen (för att få gå ut på praktik v.40 måste jag ju ha ett utdrag ur brottsregistret, något jag totalt glömt fixa tidigare...), handlade lite fika tills i morgon och så hem för att laga mat. Potatismos och hemgjorda köttbullar stod på menyn. Smarrigt!
När Kelly somnat, satte jag mig med en bok som ska läsas till föreläsningen i ansvar och sekretess på fredag. Ska låna ut min bok till en annan tjej i morgon, så jag blev tvungen att läsa den idag. Fy så hemskt tråkig den var i det stora hela, bara några få sidor som verkligen var intressanta. Det var utdragen ur anmälningar till JO (justitieombudsmannen tror jag det innebär...), där man fick läsa om olika fall som skolor hanterat helt fel.

Ett var om en liten flicka som länge klagat över magsmärtor och liknande. Skolan drog slutsatsen att pappan måste ha förgripit sig sexuellt på henne, och anmälde det till socialstyrelsen. Efter många om och men, kom det fram till att det var fyra små pojkar på förskolan hon gick på, som hållit fast henne och sparkat heme i underlivet och i magen, därav magsmärtorna. Fy fan! Dels tycker jag det är fruktansvärt att man kan förstöra en hel familj med något som är så taget ur luften, och sen blir jag helt förstörd när jag hör om barn som beter sig så mot varann.

I och med det, började jag fundera massor på hur jag egentligen kommer bli som lärare. Jag är övertygad om att jag kommer bli en jättebra sådan, men jag vet också att jag kommer engagera mig alldeles för mycket i barnen. Särskilt utsatta barn, som blir mobbade eller far illa i hemmet. Jag hoppas verkligen bara jag kommer få små snälla elever som behandlar varann med respekt, och som har kärleksfulla, underbara familjer där hemma. You wish...
Nåja, det är väl kanske inte sånt som jag ska sitta och grunna för mycket på såhär långt innan jag ens är färdigutbildad, men det är sånt som skrämmer mig. Jag vet ju om att skolmiljön är extremt tuff i dagens läge, att barnen är små monster redan från början och att lärare inte bara har ansvar att lära ut nödvändiga saker. Men ändå vill jag verkligen komma ut och få ta tag i alla problem som faktiskt finns! *motiverad*

Nåja, nog om djuptänkande för idag, jag är egentligen alldeles för trött för det nu... *s*
I morgon ska vi på exkursion med klassen! :D Jag och Natta har pratat ihop oss och fixat gemensam matsäck med pastasallad, köttbullar, frukt, kex, kaffe och bröd. Vi kommer nog klara oss hela dagen. Hehe... Jag hoppas bara innerligt att Kelly inte blir sjuk nu. Hon är dunderförkyld och har sån slemhosta, men ingen feber i sikte än så länge. Hoppas det fortsätter så, och blir bättre istället...

Hoppas ni har haft en bra vecka hittills, för snart är det helg igen. :) Om en vecka sitter jag här och bloggar om min kommande Lundresa. För i morgon är det nämligen bara en vecka kvar tills jag åker. *wihoo*
Dags att inta sängen.
Godnatt på er!

1 kommentar:

Lotta sa...

Hej var ska du praktisera någonstans? Vilken skola/förskoleklass mm