måndag 25 januari 2010

Veckans första tankar

Hej på er!
Jag fick nyss en jävel-ilning i min ena tand! Sitter med tandskenorna med blekningsgel i munnen, och plötsligt höll jag på att dö av smärta! Tack och lov gick det över snabbt. Man ska inte bleka tänderna förrän man gjort en tandkoll och sett så att man inte har några hål, annars riskerar man ju att få jobbiga ilningar i tänderna. Hoppas innerligt att jag slipper det! Jag har ändå tänkt gå till tandläkaren någon gång under våren...
Jag är dock något skeptiskt till hela tandvårdssystemet. Jag anser att alla ska få ha rätt till friska tänder, för har man dåliga tänder kan det förstöra hela ens tillvaro. Tandvärk är ju verkligen ingen höjdare om man så säger... *s*
En kompis till mig hade varit hos tandläkaren och fått ett kostnadsförslag. För att reparera sina tänder (det var inte så mycket som behövde göras!) så skulle hon betala 2500 kronor. De vägrar ju låta patienterna dela upp betalningen, vilket jag tycker är skitkonstigt... Hon hade då frågat hur i helvete hon skulle kunna punga ut med 2500 spänn sådär bara nu när hon är student! Fröken tandsköterska hade då svarat att "Ja, men nu vet du ju hur mycket du behöver betala, så då är det väl bara att spara". Bara! Det skulle ta över ett år för mig att lyckas "spara" ihop till en sån grej! Det är helt sinnesrubbat att de inte kan anpassa tandvården till folk som inte har det så bra ställt. Okej om man tjänar mycket eller har turen att ha sparkonton och sånt shit, men för oss andra med låga inkomster, hur har de tänkt sig att vi ska lyckas hålla våra tänder i bra skick?

Idag låg jag i sängen och vägrade gå upp förrän klockan blivit nästan halv tolv. Det var mycket välbehövligt kände jag! Käkade en bra frukost bestående av yoghurt, mörkt bröd, kaffe och frukt. Idag inleds nämligen min något nyttigare vecka. Jag behöver få lite balans i kroppen, och då går det inte att endast leva på mackor när Kelly är hos Martin, som jag annars alltid gör...

Jag ska betala mina räkningar, skriva ihop min väg in i skriftspråket och mejla in den till min lärare, kolla efter platser på Avatar på Biostaden tills i morgon och bara ta hand om mig själv idag. Tänkte ta en lång dusch, färga ögonbrynen, ta en långpromenad och bara vara. Jag vet att jag kommer studsa upp och ner av rastlöshet till sist, men jag behöver verkligen ta det lite lugnt också! Dessutom tycker mina fina pojkar att det är jätteroligt att ha matte hemma för en gångs skull. :)

Jag har funderat lite på det här med min personlighet. Jag har ju märkt att många har mycket åsikter om mig grundat på det de ser och läser på internet, och det borde jag ju skita fullständigt i! Vissa dagar gör jag såklart det också, men andra dåliga dagar tar jag åt mig och tycker det är jättetråkigt att jag ska framgå som en utseendefixerad fjortis. Det är ju dock bara de som inte känner mig som har dessa åsikter om mig av olika anledningar, och då betyder ju det att jag inte behöver ta åt mig. Häromdagen satt jag och funderade på om jag skulle ändra mitt sätt att vara utåt sett för att slippa alla kommentarer, men varför ska jag behöva göra det! Jag är den jag är, och det har fungerat alldeles utmärkt i alla dessa år. Jag gillar att synas och höras, that's it.

Bjuder på en tankeställare innan jag återgår till mitt räkningsbetalande.
Puss hej!

1 kommentar:

linda sa...

men vad konstigt både jag mamma och morgan har våra tandläkarbetalningar på avbetalning? vi går dit varje månad och betalar av så mycket vi kan typ vi går ju hos elmborgs så kanske är skillnad när det är privat? jaja jag tycketr det är smidigt skulle aldrig ha råd att fixa min rotfyllning annars