tisdag 27 april 2010

Jag vet helt enkelt inte!

Hej på er!
Jag börjar kvällen med att blogga nu, för att slippa sitta i sista minuten och dikta ihop någonting halvdant åt er.
Jag kan inte på något sätt sätta fingret på alla känslor som väller upp nu, men jag tippar på en otrolig ångest och inre stress? Det är så väldigt mycket som ska göras, sliter som en galning för att få ihop vardagen med praktik, föräldraskap och skolarbeten, som jag för övrigt inte ägnat en enda minut åt att börja med än... Jag kan omöjligt förstå hur skolan tänkt sig att man ska varken orka eller hinna med att ta in allt som måste tas in under praktiken, planera och strukturera upp alla uppgifter, läsa litteratur, SKRIVA tre lagom långa uppsatser, leva och vara glad på en och samma gång. Jag klarar det inte i alla fall! Tycker det tar all min energi att vara uppmärksam och på hugget hela dagarna med barnen, fortsätta vara uppmärksam och ha ork över till Kelly på eftermiddagarna/kvällarna och dessutom planera egna lektioner som ska hållas.
På torsdag kommer min högskolelärare och spanar på mig under ett lektionspass, och det kanske inte låter så farligt, MEN fy satan så jobbigt det känns!
Ja, min hjärna är helt överhettad och jag vet varken ut eller in... Det ska bli oerhört skönt med ett par veckors semester innan midsommar! Och så tycker vissa arbetsgivare inte att vi skolungdomar har rätt att få vara lite lediga under sommaren, och blir tokig om man ska åka iväg ett par dagar eller blir sjuka av stress... De ordinarie anställda har ju åtminstone semester under sommaren och kan koppla bort arbetet när de kommer hem på kvällarna. Jag vet att alla arbetar hårt, men jag tycker bara att det måste finnas mer förståelse för oss som pluggar hela året, jobbar hela somrarna för att klara oss och dessutom försöker ha ett liv att njuta av.
Fast så måste jag tänka på att jag pluggar för att någon gång få ett jobb att kunna ha semester ifrån. Jag känner mig bara lite gnällig idag... *tycker synd om mig själv*

I övrigt har dagen varit bra! Jag och Kelly åt världens lyxmat idag, för att vara tisdag alltså. Gjorde ugnsrostad färskpotatis, tomater, champinjoner och paprika, fixade vitlök- och fetafyllda kycklingfiléer och en supersmarrig sallad till det! Mycket gott om ni frågar mig, frågar ni Kelly håller hon nog inte med. Hon har ärvt sin pappas kräsna syn på mat, och äter inte gärna något annat än pasta (helst enbart pasta med ketchup...), korv eller köttbullar. Mycket nyttigt... *s*
Tog en cykeltur hem till mina kära päron och fikade lite. Jag som verkligen borde tänka över mina matvanor lite. Känns inte alls bra just nu, och jag vågar knappt ställa mig på vågen! Jag antar att jag snart ska ha mens, av humörsvängningarna, magontet och aptiten att döma... It sucks.

Jag kände mig tvungen att avböja erbjudandet om sällskap ikväll för att kunna börja reda ut mitt liv och allt som måste göras. Jag tvivlade på mitt yrkesval en aning idag... Så mycket struktur, koll och planering som läraryrket kräver skulle jag i dagsläget inte klara ut. Tur att jag har några år på mig att förbättras. ;)
Dags att göra lite nytta! Måste väl be lite om ursäkt om jag gjorde dig på dåligt humör med min taskiga inställning, men alla har sina dåliga dagar. Även du... ;)

With love/Cecilia

Inga kommentarer: