onsdag 6 oktober 2010

Tapas eller tappas, det är frågan...

Hej på er!
Idag har jag varit effektiv må jag säga! Var uppe med tuppen, möjligen några timmar senare, och påbörjade förmiddagens projekt: storstädning!
Jag hann nästan färdigt innan det var dags att åka in till skolan för en mycket givande lektion i grammatik. *s* Det är inte klokt så tråkigt det är!
På frågan om varför vi måste kunna alla namn på diverse ordklasser och satsdelar stod läraren utan svar. Det finns tydligen ingen anledning till varför vi måste sitta i skolan och traggla adjektiv, predikat, pluskvamperfekt och annat skoj, utan är helt enkelt bara något vi ska lära oss... Hur förklarar man detta för sina kommande stackars elever?! Vi får väl se det som nödvändiga samlingsnamn för alla ord helt enkelt, för det är ju precis vad de är...

Innan jag påbörjade städningen satt jag och gluttade på Rachel Ray på 3:an. Hon och Michael Bublé tillagade tapas. Jag vet att jag från början uttalade det taaaapas men då blev utskrattad av Martina som läxade upp mig med att det faktiskt uttalas tappas. Detta har jag fått bekräftat från flera olika håll och jag har litat blint på dessa människor, fram tills idag.
Rachel Ray uttalade det nämligen taaaapas (inte så konstigt kanske med tanke på att hon pratar engelska...) och det kommer även jag att göra i fortsättningen. Varför försvenska redan tjusiga ord så att de låter urlöjliga?! Jag menar, tappas... *fnissar*

Mönsterås kommun gjorde mig besviken idag. Jag och Nathalie hade planerat en dag på Ikea i morgon men det såg de till att åtgärda med detsamma genom att ge henne jobbtimmar. Bra för henne men dåligt för mig! Jag får ägna mig åt att måla färdigt dessa jäkla köksmöbler istället...

Jag fick Bostadsnytt i brevlådan idag där det uppdagades att vi som bor hos M-ås Bostäder fr.o.m. nästa år ska behöva köpa digital-tv för att kunna se på annat än SVT och 4:an. Hur kan de göra så efter att ha skämt bort oss med både 3:an, 5:an, MTV och massa andra kanaler i så många år?! Det är väl inte mer än rätt att det ska vara lika för oss alla antar jag... *s*
Den stora frågan är nu: hur kommer min ekonomi kunna hantera ännu en utgift när den vanligtvis är pressad till det yttersta? Det ska bli intressant att se, för kanal 5 klarar jag mig aldrig utan!

Strax ska jag slänga mig på cykeln och trampa bort till kära Sanna för vår varannan-veckliga tjejkväll. Jag hoppas ni får en lika trevlig kväll som vi ska ha! :)
XoXo/Cecilia

Inga kommentarer: