tisdag 21 december 2010

Dessa juletider!

Hej på er!
Jag antar att ni, liksom jag, fryser näsan av er så fort man råkar gå för nära en öppen dörr... Därför håller jag mig inne och vägrar gå ut mer än nödvändigt! *s*

Idag var sista dagen i skolan för det här året och nu har jag alltså två veckors "jullov". Haft en del föreläsningar om barn med invandrarbakgrund, Svenska som andraspråk och tvåspråkighet hos barn och faktiskt lärt mig en del! Jag gillar när föreläsningarna matchar intresset... :)

En av tjejerna i min klass som läst lite på lärarlinjen innan, hoppat av och börjat om påstod att AU-klasserna* behålls utbildningen igenom. I vissa fall får man till och med behålla studiegrupperna...

* AU= Allmänt utbildningsområde. Finns i tre obligatoriska nivåer och innehåller ämnen som pedagogik, psykologi och annat viktigt grundläggande för en blivande lärare. För er som inte har en susning... :)

Detta kanske låter fantastiskt bra och till viss del skulle jag bli jätteglad över detta! Men faktum är att detta skulle innebära att jag skulle behöva stå ut med mr Ölandskork i en hel termin.
För er som inte riktigt hänger med i svängarna är Ölandskorken en av mina AU-klasskamrater som jag på något outgrundligt vis lyckades få ihop det med. Flickvännen tyckte inte särskilt mycket om det och han valde att bete sig illa mot alla parter istället för att stå för sina misstag.
Alltså, Ölandskorken är någon jag verkligen inte skulle uppskatta att få arbeta sida vid sida med...

MEN.

Eftersom såna här incidenter kan inträffa (och kommer med all säkerhet hända mig igen... *s*) även i arbetslivet så måste jag prioritera och sköta det på en proffsig nivå.
Jag har alltså bestämt mig för att om vi nu måste stå ut med varandras närhet i ett halvår till så ska jag lägga allt det där bakom mig och fokusera på det viktigaste: min utbildning.
Jag hoppas innerligt att han tänker göra detsamma och inte bete sig omoget...
Dessutom är nog risken för att han får tillåtelse till att plugga med mig en termin till inte särskilt stor och han kommer säkerligen tvingas byta klass eller hoppa av. :)


Lyssna på den här fantastiska låten, titta på videon och tänk på hur bra vi faktiskt har det!




Idag vaknade jag upp med en konstig känsla i kroppen. Den har liksom hållit i sig hela dagen och nu ikväll var det nästan snudd på jobbigt. Jag fryser så det gör ont i huden, värker i huvudet, sticker i halsen och tröttheten får mina ögon att nästan svullna igen.
Jag ska strax lägga mig och hoppas på att jag mår prima i morgon! Då är det nämligen dags för en dag på jobbet bland skinkor, korvar och glada kunder. De mindre glada hänvisas till något annat biträde än mig... ;D

Kelly ska firas på torsdag eftersom mamma jobbar på både julafton och hennes födelsedag. Det innebär att jag måste baka och stå i när jag kommer hem i morgon. No problems!
Julafton kommer bestå av julfika hos Martins föräldrar (ja, jag ska faktiskt följa med dit trots att jag inte hänger ihop med deras son längre...) och en liten jullunch hos päronen innan mamsen drar till jobbet. No problems!
Juldagen kommer firas på äkta julaftonsvis med julbord och paketöppning. No problems!
Annandagen är dagen D, då jag för tre år sedan låg på BB och krystade fram en alldeles fantastisk liten tjej. Kellys födelsedag! Det blir en lugn sådan med ett enkelt födelsedagsfirande i äkta mor-och-dotter-stil. No problems!

Inga problem alls egentligen men ändå är stressen ganska påtaglig. Dessa juletider, en stresstid att vänja sig vid! För även om självaste julafton är värd allt slit så är Kellys födelsedag det också, det gäller att planera sin tid ordentligt. :)

Nu ska jag bädda ner mig i min uppvärmda säng. Kelly vaknade och var jätteledsen så jag la in henne hos mig en stund tills hon somnade om och nu ligger hon återigen i sin egen säng. :)
Sov sött och passa på att vara snälla, det är bara två dagar kvar tills Tomten kommer! ;D
XoXo/Cecilia

2 kommentarer:

Lotta sa...

Tänkte bara meddela att du har så rätt så, alla Au har man tillsammans med dem man började med men jag har inte någon gång hamnat i samma grupp. Du kanske slipper mr Ölandstok ;) ha en kanon jul och passa på att vila upp dig och mys med Kelly. Kramar

Cezeline sa...

Åh tack för informationen Lotta! :) Nu har jag ju chans att förbereda mig mentalt innan. :P
Ha en härlig jul du också!
kram på dig