måndag 26 september 2011

Mamma Mu åker rutschkana

Har jag sagt hur mycket jag älskar Mamma Mu-böckerna? Jag är helt och hållet tokgalen i dom och älskar att läsa dom för Kelly!
Min syster lånade hem en av böckerna från biblioteket för några veckor sedan och först igår började vi läsa den. Mamma Mu åker rutschkana heter den och för er som inte läst den eller rent av aldrig hört talas om Mamma Mu, kommer här ett litet smakprov. Håll i er nu!

"Mamma Mu hasade ner en liten bit igen. Nu satt hon med bakbenen rakt fram och svansen rätt ut åt andra hållet. Hon blundade inte.
- MUU! Ett, två och treee...
Hon viftade med hornen.
- TJOHEJ, se på mej!"


"Ett väldigt brak och ett konstigt plåtspoink hördes över hela sjön. Mamma Mu landade med ett jätteplask i vattnet. Hon storskrattade."

"Men så vände hon sig om och tittade på rutschkanan.
-Va! Men oj! Titta Kråkan!
Kråkan stod med vingarna i sidorna.
- Ja, just det. Titta bara, sa han.
Mamma Mu reste sig upp ur vattnet.
-Rutschkanan rätade ut sig, sa hon sakta.
- KRAX! Vad var det jag sa, sa Kråkan.
- Den blev alldeles rak, Kråkan.
- Jag sa det. Jag sa det. Jag sa det från början... hörde du det!
Mamma Mu var mycket olycklig.
- Men rutschet står ju rakt ut! Barnen Kråkan. Barnen! De kan inte åka på en rutschkana som är rak, ropade hon.
Vattnet droppade från öronen. Hornen slokade."

Det bästa med böckerna är att det finns ett speciellt litet budskap i varje bok. I just den här står det att: "det viktigaste är i alla fall att barnen får leka". Underbart!

Inga kommentarer: