tisdag 18 oktober 2011

Det där med fyraåringar och att planera sin tid

Jag hade tänkt vara uppe med tuppen och börjat plugga tidigt idag men den extremt sköna sängen gjorde att jag låg kvar lite för länge... Nåja, nu är klockan över halv elva och jag måste ägna större delen av dagen åt kemi. Härligt! *s*

Igår fick jag korten på Kelly från fotograferingen på dagis. Jag höll på att börja tjuta när jag fick se henne, ni vet, sådär typiskt stolt-mamma-gråtmilt. <3
Hon har blivit så stor nu, det är ju bara två månader kvar tills hon fyller fyra för guds skull! Det känns som om det inte var länge sen hon kröp omkring på golvet och slet ner allt som kom i hennes väg.
När man minst anar det kommer man väl upp på morgonen och möts av en låst badrumsdörr och ett illtjut fyllt med svordomar när man försöker få henne att komma ut därifrån... *s*
Men jag är inte rädd för tonåren, jag hoppas bara hon blir tillräckligt lugn för att jag ska kunna hantera henne. Mitt mål är att åtminstone skapa en så pass trygg och öppen relation till henne att hon ska kunna berätta det mesta för mig. Man kan ju hoppas...


Hon sjunger så mycket nu. Favoritlåten är Känn en doft av kärleken, och den kan hon utantill vid det här laget.
Häromdagen när vi var på väg från affären kom hon i full fart på sin cykel, plingade en decimeter bakom Kim och körde sedan in i honom. När jag sa åt henne att så fick man ju inte göra, tittade hon frågande på mig och sa:
- Men jag plingade ju!
Hahah! Det är inte lätt att vara liten alltid (och inte heller lätt att vara stor och bli påkörd av en rosa liten cykel kanske...)

I söndags var vi i Kalmar och hälsade på ett par kompisar. Det bjöds på kaffe och muffins och vi passade på att köpa en ny cykel till Kelly. Bara 300 kronor gav vi för den! Billigt och bra tycker jag. :)


Ja, hon är väldigt saknad just nu den där lilla Kelly. Jag känner inte att jag gjorde en tillräckligt bra mammainsats förra veckan och det tänker jag förbättra till nästa gång hon kommer hem. Då ska vi åka ut någonstans och grilla korv, vi ska vara utomhus massor och faktiskt ta vara på tiden.
Jag är så jäkla dålig på att planera min tid och tar jag väl tag i saker så inser jag senare att jag prioriterat fel och borde gjort något annat av den tiden istället...
Jag pratade med Vickan om aktiviteter och hon är jämt ute med Hannes. De är ute hela dagarna och jag kom att tänka på hur lite vi faktiskt är utomhus. Det är så lätt att efter skola och dagis bara gå direkt hem för att sedan inte gå ut mer. Jättesynd när hösten hittills varit så fin!
Plötsligt är det iskall vinter ute och då blir det lite kallare och lite omständigare att vara ute hela dagarna (eller är det bara jag som tycker det?).
Nåja, man ska inte gräma sig över såna saker, bara kämpa för att förbätta sig!

När vi var hos mamma och pappa häromdagen så smög moster Therese och Kelly i på toaletten och en stund senare kommer det ut en liten söt häxa därifrån. ;)


Nu måste jag ta tag i pluggandet. Dagen rinner mig ur händerna och plötsligt sitter man där på kvällskvisten och undrar vad som hände...

Ha en härlig höstdag!

Inga kommentarer: