söndag 22 april 2012

Det finns alltid tid för en fika!

Jag har inte särskilt många beroenden men en sak är jag oerhört svag för; FIKA! Finns det något bättre än att få sitta och trycka in massa godsaker i ansiktet tillsammans med folk man gillar?! Don't think so...

Häromkvällen bakade jag en stor tårtbotten i långpanna, stansade ut små rundlar med ett glas, fyllde dom med hallon, vaniljkräm och mangogrädde, täckte dem med vaniljgrädde och tog mig an utmaningen att garnera dom igår. Fy vilken tid det tog! I nästan fyra timmar höll jag på att färga marsipan, knåda, kavla, tillverka och pynta mina små bakelser och här har ni resultatet!






När jag och Kim hade packat in oss och bakelserna i bilen så drog vi iväg och fikade upp dem hemma hos mina föräldrar. Då kom jag på, jag tycker inte särskilt mycket om tårta! Nej, jag tyckte nog att de blev en aning för torra och gav dem bara ett medelbetyg i smak men när min tårtälskande mamma blev tillfrågad så fick de högsta betyg. 

Att tänka på till nästa gång: Jag köpte mangopuré i barnmatshyllan och blandade den med ganska hårt vispad grädde och lite socker. Det blev jättegott men lite för rinnigt, så nästa gång köper jag antingen fryst eller färsk mango och blandar bitar i grädden istället för att kunna breda på lite mer mellan lagren. Nu fick det bli en liten klick bara för att det inte skulle flyta ut. Kanske därför de blev lite torra...

Nåja, de var jäkligt roliga att göra i alla fall och syftet med dem var att få öva på tårtgarnering. Hur kul som helst! :D

Inga kommentarer: