söndag 13 maj 2012

Provsmakarfika och hemgjord MMF

Jag har fått i uppdrag att baka tårta till en charmig liten blivande ettåring i juni och igår var vi på provsmakarfika hos hans föräldrar.

Jag hade bakat två olika sorter; en med vaniljbottnar, blåbärsmousse och vit chokladganache och en annan med chokladbottnar, apelsinmousse och mjölkchokladganache.
Sedan täckte jag dem med hemgjord marshmalowfondant (MMF) och rosorna gjorde jag av marsipan. En av de med vita rosor täckte jag med marsipan också eftersom MMF:en tog slut. Det syns på färgen, de andra bakelserna är mycket vitare...


Den med choklad och apelsin var god men väldigt mäktig i smaken. Absolut något för chokladälskaren men jag föredrog den andra med blåbär och vit choklad. Den var frisk och lätt i smaken och alldeles sådär lagom somrig. Det tyckte lillkillens föräldrar också så det är den jag kommer baka till kalaset. :)

Jag tänkte slänga in receptet på MMF:en eftersom det var så himla enkelt att göra! I receptet stod det att den skulle räcka till att täcka två medelstora tårtor men det är jag lite osäker på. Det räckte åtminstone till att täcka sju bakelser... ;)

Du behöver:
5 dl packade, vita marshmallows  (ca 300 g)
2 msk vatten
1 msk matolja
7 - 8 dl florsocker ev mer
potatismjöl/maizenamjöl
 
Gör såhär:
1. Lägg marshmallowsen i en skål med vatten och olja. Värm i micron i ca 1 minut tills de blivit mjuka och börjat smälta. Rör om och värm bara några sekunder åt gången tills de smält helt och bildat en klumpfri massa. 



2. Häll upp florsockret och forma en grop i mitten med händerna. Ta gärna lite mer än vad som skrivs i receptet.

3. Häll sedan i marshmallowsmeten och vänd runt med en stekspade eller liknande om du inte vill bli jättekladdig om händerna.

4. Knåda ihop till en något seg deg. Om det behövs, knåda in mer potatismjöl eller maizena istället för florsocker (jag tror degen blir för torr eller hård om man tar i för mycket florsocker).

5. Täck sedan degen med ett par lager plastfolie/plastpåsar och lägg rumstempererat i några timmar innan du använder den.

Jag har hämtat recept och instruktioner från den här söta bloggen. Lycka till!

Inga kommentarer: