måndag 29 oktober 2012

Det där med att leva i kaos

När jag publicerat gårdagens blogginlägg och slängde mig i sängen frågade Kim mig om vad jag trodde påverkar mig så negativt hemma. Jag tänkte efter och kom med lite funderingar tills det slog mig. Jag hatar kaos! Jag kan inte leva i kaos och trivs inte när det är oordning och röra omkring mig.
Och DET är ju faktiskt precis vad vi har hemma! Oordning och ett smärre organiserat kaos. Många som varit hemma hos oss skulle säkert fnysa åt mig nu men jag ska förklara vad jag menar!
Det är snart ett år sedan vi flyttade in i vår lägenhet. Vi har fortfarande rum som agerar "trycka-in-så-mycket-som-möjligt-på-så-liten-yta-som-möjligt-för-att-slippa-se-skiten-platser". Dessa kan jag inte ens titta in i utan att fyllas av ångest.

För flera månader sedan köpte jag en ursnygg telefonbänk som jag börjat slipa lite på. Sedan tog det stopp. När alla andra möbler lyser vita så står den där och svärtar ner hemtrevnaden med sitt mööööörka, slipade träslag och bortmonterade luckor. Den är med andra ord det första man ser när man kliver in genom vår ytterdörr = katastrof!

För någon månad sedan var jag dessutom på Ikea och köpte förvaringsprylar, skrivbord till Kelly och lite annat smått och gott. Som FORTFARANDE inte är undanplockat! Skrivbordet i Kellys rum var ett stort lyft men nu har hennes böcker ingenstans att stå utan ligger staplade på golvet. Det värsta jag vet- att stapla saker på golvet!

Vi bytte dessutom ut vårt tråkiga handfat mot ett nytt med tillhörande tvättställsbänk. Problemet? Den gick inte att sätta in mot väggen och har nu stått ostadigt flera cm ut från väggen. Så fort man petar på den gungar den som en båt på ett vågigt hav. Absolut förbjudet (särskilt när man har barn!!). Den ska alltså sågas i och fästas i väggen med beslag. ASAP. Men det händer liksom aldrig... För att vi har ingen såg. Eller beslag... Eller borrmaskin.

Ja, det finns en hel del som drar ner hemtrevnaden för pedanta Cecilia. Ett stort problem för mig är också att vi inte har tillräckligt med verktyg hemma. Vi har ingen borrmaskin som jag sa - ett absolut måste när man ska fixa hemma! En sådan ska stå högst upp på önskelistan jag skickar till Tomten, det är då ett som är säkert!

Så nu gäller det att skriva en lång lista på saker att göra hemma innan jag bestämmer mig för att överge lägenheten helt och hållet! Alltså - jag måste se till att skapa ordning och reda i vårt hem igen. Problemet löst! Hoppas jag... :)

Det är bra att ha en sambo att bolla tankar och idéer med, men inte lika bra när båda två är lika icke-driftiga och initiativtagande... *s*

Den här dagen spenderar jag på universitetsbiblioteket. Jag hade en väl utarbetad plan att jag skulle åka hit och läsa referensböcker så jag slipper köpa dem. En toppenidé! Om det inte hade varit så att andra hade samma sak i åtanke. Inga referensböcker på hyllorna med andra ord. Jag blir sittande här tills de dyker upp, det är då ett som är säkert! Tur jag har så mycket att ta igen, annars hade det blivit långtråkigt... ;)

Ha en fortsatt härlig måndag!

Inga kommentarer: