måndag 5 november 2012

Att kunna själv!

Kelly är en envis och bestämd liten tjej med många åsikter om hur saker och ting ska gå tillväga. Ikväll hade vi till exempel diskussioner om vem som ska borsta hennes tänder... Hon blir jätteupprörd när hon ska behöva göra "allting" själv, och jag gör minsann aldrig nånting åt henne längre. *mhmm*

Hon vill ju kunna göra allting själv, men är inte alltid så villig att öva. Det där med att skära maten med kniven själv till exempel är absolut omöjligt att få henne försöka ens för det mesta. Jag hoppas det är något de kommer jobba med när hon får börja på "riktiga" dagiset i december... 
Jag begär ju inte att hon ska kunna knyta skorna själv än, eller att hon ska kunna tvätta sina egna kläder (även om det sistnämnda är något hon längtar efter att kunna göra själv.. Jovisst serru!) men att kunna göra det där grundläggande som att skära maten, torka sig vid toalettbesök, borsta tänderna, klä på sig och sånt där känns som viktigt att kunna. Nu kan hon ju allt det där förutom att skära med kniv då, men övning ger ju färdighet. :)

Ikväll är det extra svårt att få henne att somna. Hon ligger fortfarande och läser högt för sig själv inne i sin säng. Så fort jag nattat henne och gått ut ur rummet börjar hon skråla om att hon minsann inte kan somna. Där ska det gå undan minsann! Nåja, huvudsaken är att hon ligger i sin säng så somnar hon väl när hon är trött... *s* Jag har en jäkla massa skola att ta itu med så jag hade behövt en sovande dotter just nu. ;)

Tänd några ljus och ha en mysig kväll i höstmörkret.

Inga kommentarer: