tisdag 10 december 2013

Den pussliga julen

Julen är en härlig tid på alla sätt och vis! Men för oss, likväl som för många andra familjer, är ett enda stort pusslande där vi försöker få ihop tillvaron på ett smidigt sätt. Kelly är hos oss hälften av julveckorna och då gäller det att planera väl. Julgranen ska kläs i tid så att hon hinner få njuta av den lite innan julen är över, julgodis, julpyssel och annat julmys ska planeras in under de veckor hon är hemma, och julafton ska planeras på bästa sätt. Mycket stress och press men det brukar bli bra! Jag har ju pusslat på samma sätt i över fyra år nu. ;)

Förra veckan klädde vi julgranen! Det var, enligt Kelly, det bästa på hela mammaveckan och hon var så nöjd med den att hon knappt kunde sluta titta på den.

Ursäkta den dåliga bildkvalitén, den är tagen med mobilen.

Alla tidigare år har vi firat jul tillsammans med Kellys pappa. Det har funkat bra eftersom vi slipper dela upp dagen, och hans familj firar inte julen så värst mycket. Men nu har vi bestämt att det blir bäst att dela upp julen som så många andra separerade föräldrar gör.
Det kommer bli hemskt jobbigt de år som Kelly firar med sin pappa, men eftersom vi numera kommer fira med Kims familj också så blir det alldeles för stressigt att ligga och köra fram och tillbaka då de bor i Lindsdal i Kalmar. Vi vill inte behöva stressa, julen ska ju vara en tid man njuter av! :)

Hur som helst, vi ska fira julafton med Kelly hemma hos mina föräldrar i år. Därmed firas juldagen med julmat och julklappar hos svärföräldrarna i Lindsdal.

Jag har dessutom varit ovanligt sent ute med julklapparna i år och är fortfarande inte färdig. Vi brukar annars åka till Ullared och handla julklappar, vilket brukar betyda att jag är så gott som färdig redan i oktober. Men inte i år alltså.

Kellys skrev ihop en önskelista till Tomten, och här är ett litet utdrag; 
En surfplatta
Ett Wii
En Harry Potter-trollstav
En kniv med låtsasblod på
En radiostyrd bil
Ett radiostyrt flygplan
Målarböcker...

Ja men ni ser, inte så värst mycket dockor direkt. ;) 
Kelly har önskat sig en surfplatta sedan förra året. Då köpte vi ingen eftersom jag tyckte hon var för liten och jag tyckte heller inte att hon behövde ha någon. Vi har både datorer och tv och det tyckte jag räckte. Istället köpte jag en massa andra grejer förra året. Grejer som hon knappt lekt med alls...
Hon leker inte så mycket, och har aldrig gjort. Hon tycker om att pyssla och spela spel, men inte att leka med lego, Barbiedockor och sånt. Därför har det varit ganska bortkastade pengar att köpa leksaker till henne.

I år har vi däremot köpt en surfplatta! Och ett Wii. Och en radiostyrd bil. Bara grejer hon skrivit på sin önskelista, så jag hoppas på en fullpott i år! ;) 

Inga kommentarer: