tisdag 2 september 2014

Förändringarnas höst

Här sitter jag nersjunken i soffan med tända ljus, en kopp te och har playat Idol på teven. En perfekt kväll, förutom att jag känner mig som en igentäppt, hostande och ständigt snorande, överkörd daggmask. Jag hatar förkylningar!
 
Å andra sidan är det ett jäkligt sällsynt fenomen, att jag sitter i min soffa och tittar på teve. Och för andra kvällen i rad dessutom! Det har nog inte hänt sedan... ja, på väldigt länge. Det har varit alldeles för lite lugn och ro i min tillvaro det här året. Och det börjar kännas i både kropp och själ. Därför är det dags att göra en del, både tråkiga och bra, förändringar i livet nu i höst.
 
Jag älskar mina tårtor! Jag älskar att sitta och planera, skapa och dekorera. Och mest av allt älskar jag uppskattningen jag får när tårtorna uppfyller förväntningar! Det är en fantastiskt rolig hobby jag har, som har blivit ganska så allmänt känd där jag bor. Det resulterar ju också i att det har blivit en ganska stor efterfrågan på specialtillverkade tårtor. Jag kan nog inte med ord beskriva hur stolt jag känner mig när jag ser mitt namn dyka upp här och var, där ibland okända människor tipsar andra okända människor om dem!
 
Men.
 
Jag står liksom vid en punkt i min hobby där jag måste välja mellan att antingen utveckla eller avveckla. Jag har märkt att det går inte att jobba dagtid, vara ensam med barnen och sitta uppe hela nätterna för att dekorera tårtor. När barnen lagt sig på kvällen och man är så trött i huvudet att man skulle kunna göra detsamma, trots att klockan inte ens är nio... Då är det bara att ta en kopp kaffe, se glad ut och börja jobba igen. Det går bra en kort tid men efter att ha kört på samma sätt i månader, slutar det där roliga med att bara vara roligt, och blir istället ett måste.
När Kelly skulle lägga sig en kväll så sa jag till henne att jag säkert skulle få sitta uppe hela natten och dekorera tårta. Då suckar hon högt och säger; "Åh nej! Då kommer du vara så arg i morgon!"
Då har det liksom gått för långt... För det är väl precis så det har varit, att jag sover så lite att jag blir lättretad och arg. Det är inte en sådan mamma jag vill vara...
 
Därför har jag bestämt mig för att inte baka fler tårtor i år. Kanske längre än så... Givetvis lär jag baka tårta till födelsedagar i familjen, men inte mer än så.
Istället tänker jag ägna hösten åt att sitta nersjunken i min soffa och titta på teveprogram jag tycker om. Jag tänker ta spontana filmkvällar med Kelly, baka för att fika med vänner och familj istället för att ge bort, gå och lägga mig när jag är trött och vara en pigg och gladare mamma!
 
Jag har dessutom ett, i nutiden, väldigt vanligt förekommande beroende, som upptar alldeles för mycket av min tid. Facebook.
Det är helt galet egentligen, att man "måste" sitta och scrolla bland statusuppdateringar av människor man ofta inte ens står nära. Att man är så upptagen med att sitta och stirra på den där jäkla sidan att man missar livet... Att när man äntligen hoppar i säng i tid en kväll, ligger och läser uppdateringar och annat skit på FB tills klockan är alldeles för mycket... Jag har ändå försökt att inte sitta och pilla med telefonen när barnen är vakna och när det finns annat som måste göras hemma. Fast det funkar inte i längden har jag märkt...
Därför kommer jag ta bort min Facebook en period nu i höst. Det ska inte få styra mitt liv som det gör idag... Istället får jag lägga mer tid på att blogga, något som också blir lidande för att Facebook tar så mycket tid.
 
Det här året har verkligen varit ett riktigt skitår på många sätt. Så mycket konflikter. Så mycket känslor. Så mycket uppochner. Att jag står stark fortfarande är ett jävla mirakel. Därför behöver jag nog mer än någonsin bara få ägna mig åt de personer och de saker jag älskar, istället för att jobba ihjäl mig och låta oviktiga saker styra min tillvaro.
Det här ska bli en höst fylld av lugn och ro! <3 p="">

Inga kommentarer: