måndag 22 december 2014

En liten summering av detta fantastiska år!

Jag ser förväntansfulla kommentarer om det kommande 2015, som minsann ska bli allas år! 2015 är året då allt händer, då alla tänker bli lyckliga. Åtminstone om man ska tro folket på Facebook. ;) 
Och lika mycket som folket får fjärilar i magen av blotta tanken på nästa års alla oskrivna kapitel, lika mycket förbannar dem 2014. För det har tydligen varit ett år av olycklighet, av bitterhet, sorg, ilska, svek och konflikter. Även för mig, det medger jag. 
Jag har också suttit och förbannat det här året, många gånger. Jag har tyckt synd om mig själv tillräckligt mycket för att det ska räcka livet ut och jag har också (och gör fortfarande) längtat efter 2015, som jag har tänkt ska bli mitt år lika mycket som alla de där andras!

MEN. Jag har slutat förbanna 2014 och tänkt om. För allt handlar ju om inställning, inte sant? Jag har istället valt att se på det här året som ett otroligt lärorikt år. För allt ont (det mesta i alla fall) kommer med något gott, även om man inte kan se det med detsamma. Oftast får man åtminstone nya erfarenheter, lärdomar och inställningar av allt det där jobbiga.
Därför tänkte jag skriva ihop en liten summering av lärdomar som 2014 har bjudit på!

Följ din magkänsla.
Den har i princip alltid rätt. Men kom ihåg, det är skillnad på intuition och oro.

Stå alltid upp för dina val/beslut.
Oavsett hur hatad, hotad, trakasserad och förföljd du blir, våga lita på att du har gjort rätt. Så länge som det är ett noga genomtänkt beslut för din egen skull förstås. 

Låt dina grannar förbli just grannar
Att inleda vänskap, umgås, äta middagar, dricka vin, ställa upp för varandra och tro att man kan lita på varandra kan plötsligt förvandlas till något helt annat. Helt plötsligt ramlar det kanske ner ett brev från Kronofogden där de där vänliga grannarna kräver dig på en jävla massa pengar för något du inte haft med att göra. Och är beredda att i princip sätta dig i finkan för att få rätt. Just sayin'...

Våga lämna din comfort zone.
När du gör något som totalt går emot dina principer eller helt enkelt gör något du inte brukar göra, så kan du lära dig massor om dig själv! På både gott och ont...

Ordet "rasism" har blivit multifunktionellt, tappat sin ursprungliga betydelse och omfattar numera alla som har en negativ åsikt om omvärlden.
Behöver jag ens tillägga något?

Bara för att man är en vuxen människa på en viktig post behöver man inte bete sig som en.
Ja, det är väl egentligen det enda som valåret 2014 har bevisat. Och nu ska vi gå igenom mängderna av dagisvuxna än en gång, Tills de som skriker högst och sparkar hårdast i golvet vinner den ledande rollen...

Underskatta inte främlingar.
Även om ni aldrig träffats kan den där främlingen hjälpa dig på helt oväntade sätt!

Var inte så öppen med dina bekymmer.
Särskilt inte om du har/haft det jobbigt ekonomiskt. Det kan förvisso vara till din hjälp ibland, men också ge dig huvudrollen i mindre smickrande situationer.

Välj med omsorg vad du vill lägga din energi på.
Finns det något i din omgivning som suger dig på mer energi än vad du kan avvara, gör dig av med problemet!

Och slutligen;
Lycka är inget man får, det är något man skapar!

Med de lärdomarna i ryggsäcken, tänker jag göra det bästa möjliga av det kommande året! :)

Men innan vi går in i det nya året ska vi ju fira färdigt julen! ;) Julafton firade vi hos min familj igår så resten av julen kommer det bara mysas. Kelly åkte till sin pappa idag och Kian åker för julfirande med farsan i morgon, så jag är barnlös på dagen D. Istället för att deppa kommer jag försöka njuta av lugnet. Det har varit ett par tuffa veckor så det behövs verkligen ett par lugna dagar.

God jul!




 

Inga kommentarer: